Idag meddelar Gaming Innovation Group (GiG) att de säljer Highroller Casino till Ellmount Gaming för sju miljoner euro. Den norska spelkoncernen lanserade Highroller i december 2017 med fokus på storspelare och har redan blivit ett välkänt varumärke inom onlinecasinobranschen.
Prislappen på köpet är 7 miljoner euro (cirka 75 miljoner kronor). Betalningen sker i månatliga rater under två års tid. Avbetalningarna börjar sju månader från och med dagens datum.
Som en del av affären ingår att Ellmount Gaming Ltd blir en av GiGs företagskunder. Som B2B-kund får Ellmount Gaming tillgång till bland annat plattformstjänster och Front End-lösningar. I praktiken innebär detta att Highroller Casino även i fortsättningen kommer att drivas med hjälp av GiGs plattform.
Till en början kommer Highroller fortsätta vara verksam under GiGs licenser, men planen är att casinot flyttas över till Ellmount Gaming när företagen har fått de godkännanden som krävs från relevanta myndigheter. I Sverige är det GiGs dotterbolag Zecure Gaming Ltd som står för Highrollers nuvarande licens från Spelinspektionen.
Gaming Innovation Group berättar att försäljningen är en del i deras plan att förstärka varumärket Rizk.com inom onlinecasinovärlden. Rizk är det brand som presterar bäst av företagets alla spelsidor och stod för 71% av alla B2C-intäkter. Siffror från Q1 2019 visar att Rizk hade en 34% årlig tillväxt.
Övriga spelsidor i GiGs portfolio är Guts, Kaboo och Thrills. Guts är det största varumärket efter Rizk och spelkoncernen planerar att utveckla det till ett känt brand inom sportbetting.
Köparen Ellmount Gaming har varit på branschen länge och spelbolaget är nog mest känd för nätcasinot Casino Room här i Sverige. Robin Reed, CEO för Gaming Innovation Group, kommenterar försäljningen med att säga att Highroller nu kommer få den uppmärksamhet sajten förtjänar (egen översättning):
Genom detta avtal får vi ökat kassaflöde, en stark B2B-partner och Highroller kommer få de marknadsföringsmuskler och det fokus det förtjänar. Varumärket lanserades för bara två år sedan och med denna försäljning har den returnerat tresiffriga ROI för GiG. Jag ser fram emot att se varumärket blomstra i händerna på mycket kapabla ägare, med hjälp av våra produkter och tjänster.