LeoVegas Casino lanserar en innovativ rekommendationsmotor, som ger kunder individanpassade förslag på spel genom att använda sig av algoritmer. Denna egenutvecklade nya funktion är ett led i företagets satsning på maskininlärning och företaget hoppas att de skräddarsydda spelrekommendationerna kommer att skapa en lojalare kundbas.
I dagsläget erbjuder LeoVegas mer än 1500 casinospel. Företaget berättar att med ett så stort spelutbud så är det viktigt med funktioner som hjälper spelare att hitta passande spel. Sedan tidigare finns det sökfunktion och kategorisering av spel.
Den nya egenutvecklade rekommendationsmotorn gör det lättare för LeoVegas kunder att hitta spel de gillar. Rekommendationsmotorn använder sig av maskininlärning och algoritmer för att kunna erbjuda individanpassande spelförslag.
Gustaf Hagman, CEO för LeoVegas Group, kommenterar den nya funktionen i dagens pressmeddelande:
Vår nya rekommendationsmotor är väldigt intressant att kunna erbjuda till våra kunder. Det innebär en förhöjd spelupplevelse i form av att våra algoritmer räknar ut vilka spel just du gillar och även presenterar dem för dig på ett intuitivt vis.Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/leovegas/news/leovegas-lanserar-egenutvecklad-rekommendationsmotor-380300
LeoVegas beskriver sin rekommendationsmotor som en innovation inom branschen
. Företaget informerar att för närvarande har rekommendationsmotorn testats av fler än 60 000 spelare och att den nu kommer att implementeras bredare.
Rekommendationerna presenteras som en egen spelkategori i samma stil som casinots övriga kategorier (Populärast, Nyheter, Dagliga Jackpottar, Jackpotspel, Slots, Bordsspel, Skrapkort, Automater).
Den nya kategorin heter "Rekommenderas för dig" och är synlig för inloggade kunder. Kategorin fylls på med nya titlar allt efter att man spelar hos LeoVegas Casino. Algoritmen lär sig vilka slags spel varje kund tycker om och kan därefter ge rekommendation på andra titlar med liknande attribut.
Den nya rekommendationsmotorn har helt och hållet utvecklats internt av LeoVegas, som har ett team som arbetar med maskininlärning. Företaget berättar att de använder sig av maskininlärning även i andra delar av sin verksamhet och ger marknadsföring och ansvarsfullt spel som exempel.
LeoVegas säger att rekommendationsmotorn ger en mer individualiserad upplevelse. Företaget hoppas att detta i sin tur kommer att göra spelarna mer lojala, då casinot anpassas efter varje individ.
Förra månaden, i samband med presentation av den senaste kvartalsrapporten, berättade Gustaf Hagman att LeoVegas hela tiden jobbar med att förbättra sitt produkterbjudande. Nyligen har företaget förbättrat sajtens sökfunktion och även lanserat multiplay för mobilanvändare, så att det går att köra två spel samtidigt på en skärm. Den nya rekommendationsfunktionen är därmed ett steg i ledet av kontinuerlig innovation.